Kakao – superpotravina, kterou byste se měli rozmazlovat na denní bázi.

Jelikož jsme každodenní konzumenti kvalitní vysokoprocentní čokolády a nezaznamenáváme žádné zdravotní problémy, ba naopak, cítíme se po ní skvěle, máme dobrou náladu a zasytí nás, rozhodli jsme se sepsat několik benefitů, co tento boží produkt může nabídnout. Třeba i vás osloví konzumace kvalitní čokolády a kakaa na denní bázi a rádi přesedláte z průměrné čokolády na vysokoprocentní. 

Studiemi podložené účinky kakaa a vysokoprocentní čokolády :

1. Bohaté na POLYFENOLY, které poskytují několik výhod pro zdraví antioxi

Polyfenoly jsou přirozeně se vyskytující antioxidanty, které najdeme v potravinách, jako je ovoce, zelenina, čaj, čokoláda a víno. Byly spojeny s mnoha přínosy pro zdraví, včetně snížení zánětu, lepšího průtoku krve, snížení krevního tlaku a zlepšení hladiny cholesterolu a cukru v krvi. (1)

Kakao je jedním z nejbohatších zdrojů polyfenolů. Obzvláště se vyskytuje u flavanolů, které mají silné antioxidační a protizánětlivé účinky. Zpracování a zahřívání kakaa však může způsobit ztrátu prospěšných vlastností. Takže zatímco kakao je skvělým zdrojem polyfenolů, avšak ne všechny produkty obsahující kakao poskytnou stejné benefity – NENÍ KAKAO JAKO KAKAO, NENÍ ČOKOLÁDA JAKO ČOKOLÁDA

 

2. Může snížit vysoký krevní tlak

Kakao v práškové formě i ve formě hořké vysokoprocentní čokolády může pomoci snížit krevní tlak. (2) Tento efekt byl poprvé zaznamenán u obyvatel Středoamerického ostrova, kteří pijí kakao a měli mnohem nižší krevní tlak než jejich příbuzní z pevniny, kteří kakao nepijí. (3)

Předpokládá se, že flavanoly v kakau zlepšují hladinu oxidu dusnatého v krvi, což může zlepšit funkci vašich krevních cév a snížit krevní tlak. (2,3) Účinek byl navíc větší u lidí, kteří již měli vysoký krevní tlak, než u těch, kteří ho nemají a u starších lidí ve srovnání s mladšími lidmi.(3) Je však důležité si uvědomit, že zpracování kakao výrazně snižuje počet flavanolů, takže účinky pravděpodobně nebudou vidět z průměrné čokolády.

3. Může snížit riziko infarktu a mrtvice

old peoKromě snižování krevního tlaku se zdá, že kakao má i další vlastnosti, které mohou snížit riziko infarktu a mrtvice.(1, 4, 5) Zlepšuje hladinu oxidu dusnatého v krvi, což uvolňuje a rozšiřuje vaše tepny a krevní cévy a zlepšuje průtok krve.(2,5)

Bylo zjištěno, že kakao snižuje „špatný“ LDL cholesterol, má za účinek ředění krve podobný aspirinu, zlepšuje hladinu cukru v krvi a snižuje zánět. (2,4,6)

Přehled devíti studií u lidí zjistil, že vyšší spotřeba čokolády byla spojena s výrazně nižším rizikem srdečních chorob, mrtvice a smrti. (9) Příjem čokolády je spojen s nižší mírou srdečního selhání při dávkách až do jedné porce 19–30 gramů čokolády denně, ale účinek nebyl pozorován při konzumaci vyšších množství. (10,11) Tyto výsledky naznačují, že častá konzumace malého množství čokolády bohaté na kakao může mít pro vaše srdce ochranný přínos .

4. Polyfenoly zlepšují průtok krve do mozku a funkce mozku

Uvolňují svaly krevních cév, zlepšuje průtok krve a krevní zásobení mozku. (12,13) Ve dvoutýdenní studii u 34 starších dospělých s kakaem s vysokým obsahem flavanolů bylo zjištěno, že průtok krve do mozku se po jednom týdnu zvýšil o 8% a po dvou týdnech o 10%. (14)

5. Může zlepšit náladu a symptomy deprese různými způsobydepress

Kromě pozitivního dopadu kakaa na duševní degeneraci související s věkem může jeho účinek na mozek také zlepšit náladu a symptomy deprese. (2) Jedna studie o spotřebě čokolády a hladinách stresu u těhotných žen zjistila, že častější příjem čokolády byl spojen se sníženým stresem a zlepšenou náladou u dětí. (20)

Další studie dále zjistila, že pití kakaa s vysokým obsahem polyfenolu zlepšilo klid a spokojenost. (12) Studie u starších mužů navíc ukázala, že konzumace čokolády byla spojena se zlepšením celkového zdraví a lepší psychické pohody. (21)

6. Flavanoly mohou zlepšit příznaky cukrovky 2. typu

I když nadměrná konzumace PRŮMĚRNÉ čokolády rozhodně není dobrá pro kontrolu hladiny cukru v krvi, kakao má ve skutečnosti určité antidiabetické účinky.

Studie zkumavky naznačují, že kakaové flavanoly mohou zpomalit trávení a vstřebávání sacharidů ve střevech, zlepšit sekreci inzulínu, snížit zánět a stimulovat příjem cukru z krve do svalu.(22) Některé studie ukázaly, že vyšší příjem flavanolů, včetně těch z kakaa, může vést k nižšímu riziku diabetu typu 2. (22, 23)

7. Může pomoci při regulaci hmotnosti

Trochu paradoxně vám může příjem kakaa, dokonce i ve formě čokolády, pomoci kontrolovat vaši hmotnost. Má se za to, že kakao může pomoci regulováním využití energie, snížením chuti k jídlu a zánětu a zvýšením oxidace tuků a pocitů plnosti. (26, 27) To máme I osobní zkušenost.

Populační studie zjistila, že lidé, kteří konzumovali čokoládu častěji, měli nižší BMI než lidé, kteří ji snědli méně často, přestože bývalá skupina také jedla více kalorií a tuků. (28)

Studie úbytku hmotnosti pomocí diet s nízkým obsahem sacharidů navíc zjistila, že skupina, která dostala 42 gramů minimálně 81% kakaové čokolády denně, zhubla rychleji než běžná dietní skupina. 29 ) POZOR! bílá a mléčná čokoláda nemá stejné výhody jako tmavá vysokoprocentní. ( 30,31)

8. Může mít vlastnosti chránící proti rakovině

Studie zkumavek na složkách kakaa zjistily, že mají antioxidační účinky, chrání buňky před poškozením reaktivními molekulami, bojují se záněty, inhibují růst buněk, indikují smrt rakovinných buněk a pomáhají zabránit šíření rakovinných buněk. (32, 33)

Studie na zvířatech s použitím kakaa bohaté stravy nebo kakaových extraktů prokázaly pozitivní výsledky při snižování rakoviny prsu, pankreatu, prostaty, jater a tlustého střeva, jakož i leukémie . (32)

Malé lidské studie o kakau a rakovině naznačují, že to může být silný antioxidant a může hrát roli v prevenci rakoviny. Je však zapotřebí mnohem více výzkumu. (37)

eating chocolate9. Antibakteriální a imunitní stimulační vlastnosti mohou být prospěšné pro vaše zuby a pokožku

Několik studií zkoumalo ochranné účinky kakaa proti zubním dutinám a onemocnění dásní. Kakao obsahuje mnoho sloučenin, které mají antibakteriální, antioxidační a imunitu stimulující vlastnosti, vyrovnává cukrem vyvolanou kyselost v ústech a chrání tak zuby před zubním kazem.

V jedné studii došlo u potkanů ​​infikovaných orálními bakteriemi, kterým byl podán kakaový extrakt, k významnému snížení zubních dutin ve srovnání s těmi, které dostávaly pouze vodu. (2)

Navzdory všeobecnému názoru není kakao v čokoládě příčinou akné. Ve skutečnosti bylo zjištěno, že polyfenoly kakaa poskytují významné výhody pro vaši pokožku. (2)

Bylo prokázáno, že dlouhodobé požití kakaa přispívá k ochraně proti slunci, krevnímu oběhu v krvi a zlepšuje povrchovou strukturu a hydrataci vaší pokožky. (41, 42, 43)